суббота, 21 марта 2020 г.

Авторська розробка.Як виникають сонячні зайчики.


                                                Авторська розробка

на тему «Фрагменти уроків проведення досліджень: як виникають «сонячні зайчики», чому утворюється тінь, що таке веселка». 
   



                                              



                                                                                                     Виконала:
                                                              Левченко Наталя Володимирівна    
                                                                       вчитель початкових  класів
     Кривушівський навчально-виховний комплекс,
Кременчуцький  район














                                                    Полтава
                                              2018                                                                  
                                           


Вступ

    «У дітей треба розвивати зір, слух, розум: нехай дивляться і захоплюються довколишньою красою, багатством зоряного неба, квітучого лугу, зеленню лісу. Нехай вчаться прислуховуватися до звучання великого оркестру природи: шуму вітру, шелесту листя, співу цвіркуна, квакання жаб…»
                                                                                                                 С. Геник
Мета роботи :   дослідити   чи  здатні учні спостерігати за об’єктами та явищами   природи , спрямованими на розвиток зацікавленості дітей, їхньої кмітливості.
Завдання :
    Вивчити   можливість оволодіти різними способами навчальної діяльності,яка стимулює допитливість та інтерес до пізнання навколишнього середовища.  
     З’ясувати    можливість  проведення дослідницького практикуму, мета якого – вироблення дослідницьких умінь школярів у процесі виконання завдань практичного спрямування.    
     Описати  ігрові завдання, які підвищать зацікавленість учнів уроками  , сприятимуть розвитку уяви, творчих здібностей першокласників, а вчителеві допоможуть краще пізнати своїх маленьких учнів, виявити головні риси їхніх характерів, їхні погляди на життя, наблизити дітей до самостійного вирішення життєвих ситуацій.
     Встановити  чи вміють учні   аналізувати життєві явища, порівнювати, узагальнювати й класифікувати природні об’єкти, встановлювати причино-наслідкові  зв’язки у природі, самостійно працювати з інформацією .          
  





                                                                                                                
Фрагменти уроків :  « Сонце в нашому житті.  Як виникають «сонячні зайчики», чому утворюється тінь, що таке веселка».
 Мета:
Збагатити знання про Сонце, як небесну зірку;
Ознайомити учнів із значенням сонячного тепла і світла;
На основі практичної роботи переконати учнів у тому, що непрозорі предмети не пропускають сонячного проміння.
Сформувати уявлення про тінь.
 –Провести  дослідження , що таке веселка.
1.Відгадайте загадку і дізнаєтеся, про що ми будемо говорити на уроці     
Все від нього навкруги                                                                                          Набирається снаги.                                                                                                             Тільки ранок настає,                                                                                                         Виглянь у віконце.                                                                                                                Всім воно життя дає                                                                                               Променисте… (Сонце)                                        
 Сьогодні на уроці ми поговоримо про небесну зірку – Сонце. І дізнаємося,яке значення має сонце   для природи.                                                                                        2. Сприйняття нового матеріалу.                                                               Обговорення «уявної ситуації». – Діти, а тепер спробуйте уявити, щоб б сталося з нашою планетою, якби Сонце зникло ? Відповіді учнів і узагальнення їх вчителем: – Землю поглине пітьма, у темряві рослини загинуть. Тварини помруть із голоду. Загинуть і люди від нестачі їжі та тепла. Загине все живе на нашій   планеті і перетвориться вона на льодяну пустелю. На щастя, таке не може трапитись, бо Сонечко дарує нам світло і тепло кожного дня. – Сонце знаходиться від нас на дуже великій відстані, тому воно нам здається маленьким. Якби до нього можна було б поїхати по дорозі, то це можна було б зробити за 200 років. На ракеті долетіти до нього можна за рік. А маленькому промінчику Сонця потрібно всього 8 хвилин, щоб він спустився на землю. 3.Практична робота – А тепер Сонячний Промінчик пропонує вам стати справжніми вченими і провести дослідження:                                                  Дослід „Сонячний зайчик”                                                                                      


Мета: дослідити здатність дзеркала і паперу пропускати  світло.    
Обладнання: дзеркальце, зайчик, вирізаний з паперу.
Хід досліду
Проблемна ситуація.
Учитель відображує дзеркалом світло, пускаючи „сонячних  зайчиків”.
Питання: Як зміниться „зайчик”, якщо на дзеркальце на­клеїти паперового зайця?    Гіпотетичні припущення дітей.    Перевірка (пускання „зайчиків” із наклеєним зайцем).                                                                                              Формулювання висновку: дзеркало відображує сонячне світло, а папір – ні.      Спробуйте подивитися на Сонце через книжку, зошит, пенал … Поставимо зошит на білий листок. ..                                                                                              - Що ми бачимо справа (темну пляму, або тінь)                                                                           Чи проходить сонячне світло через непрозорі предмети?     - Ні.                   Висновок: крізь непрозорі предмети сонячне проміння не проходить, тому утворюється тінь  . Погляньте на Сонце через шматочок скла, прозорої пластмаси, плівки. Через які ще предмети можна побачити Сонце?                 Висновок: сонячне проміння проходить через прозорі предмети .         
4. Фізкультхвилинка (За допомогою дзеркальця пуст іть сонячний промінчик по класу.)     Сонячний Промінчик долетів до нас від Сонця. Він просить, щоб ви разом з ним відпочили    .
Пострибаєм, як промінчики: Стриб – скок, стриб – скок                              Поплескаєм у долоньки: Хлоп – хлоп, хлоп – хлоп.                                        Усміхнемось сонечку: – Здрастуй, золоте!                                                       Усміхнемось промінчику , Хай у нас живе.
 5.Хвилинка релаксації «Промінчик сонця»                                                  Щоб виробити в собі гнучкість мислення, нам не зава­дить «прочистити» свій мозок.Заплющте очі. Уявіть собі, що тоненький промінчик сонця пробився крізь вікно, увійшов в одне ваше вухо і вийшов з іншого. Він натягнувся, як золота ниточка об дротик. Візьміть двома руками його кінчики, що ви­глядають із ваших вух і рухайте промінчик вліво — впра­во, швидко-швидко.Розплющте очі. Голова стала легкою, розум чистим і світ­лим.  Учитель. Важливим доказом, що світло поширюється прямолінійно, тобто вздовж прямих, є утворення тіні.

 6. Ігровий прийом «Аукціон»
Після дощу, поки маленькі краплі води ще втримуються потоками повітря, промені сонця проходять крізь них, переломлюються, відбиваються й повертаються до нас під кутом 42 градуси. Коли сонячні промені проходять крізь краплі, то світло розкладається на кольори спектра від червоного до фіолетового.Чим більші краплі води, тим яскравіший і насиченіший колір веселки. Двоє людей, що стоять поруч, не можуть побачити абсолютно однакову веселку, тому що розмір і щільність крапель у різних місцях не однакові. Поступово кількість і розмір крапельок зменшується; вони або випаровуються або падають на землю, - і веселка втрачає свою яскравість, а потому і зовсім зникає.                                                                                           Звичайно, веселку можна побачити не лише після або під час дощу: вона утворюється  біля водоспадів, фонтанів.   .
Людство пов'язує 
веселку з безліччю повір'їв і легенд. У давньогрецькій міфології, наприклад, веселка - це дорога, якою ходила посланниця між світом богів і світом людей . У давніх слов’ян уважалося,  що веселка п’є з озер, рік і морів воду, що потім проливається на землю дощем. Вона також фігурує в багатьох  народних прикметах пов'язаних із прогнозом погоди. Наприклад, веселка висока і крута передвіщає гарну погоду,  а низька й полога – погану.                                                                                                                 Виявляється, всі веселки — кола, а не дуги, як ми звикли вважати. Річ у тім, що зазвичайно ми спостерігаємо веселку із землі, і в поле нашого зору потрапляє лише її частина. А от піднявшись вище, можна побачити, що вона утворює повне коло.                                                                                                       -Поміркуйте, звідки можна побачити круглу веселку.                                                         -Як побачити круглу веселку?                                                                                          З колеса огляду веселку буде видно майже так само, як і з землі; з хмарочоса — трохи краще. З вершини навіть найвищих гір побачимо значно більше, але аж ніяк не все коло. Тільки політ на літаку, дельтаплані, повітряній кулі, гвинтокрилі дасть нам можливість побачити веселку в усій красі.
 7.Проведіть експеримент
Теплого погожого вечора (десь між п’ятою і сьомою годинами) станьте спиною до сонця й спрямуйте струмінь води зі шланга так, щоб промені освітлювали імпровізований дощик. Піднімайте шланг якнайвище — так дощик буде дрібнішим і сонечко його краще освітлюватиме. У цей момент ви можете побачити веселку.
У місті також можна побачити райдугу. Для цього навіть не потрібен дощик. Як ви гадаєте, де саме у містах живуть феї веселки? Коли вони показують нам райдужки?                                                                                                                У містах це кольорове диво можна побачити у фонтанах, але для цього потрібно ретельно вибрати точку спостереження, і струмені фонтану мають бути дуже тоненькими. Ось дивіться, яка краса виходить у фей!
  8.Продовження вивчення нового матеріалу.
- Звідки ж береться колір? Адже сонячні промені і дощові краплі не мають кольору. Чому в повітрі виникло таке чудо? 
 9.Проведемо дослідження "Проходження променя світла через скляну призму".                                                                                                                Спрямуємо промінь світла   на призму.                                                                                - Призма - прозоре скло, що заміняє крапельку води.                                                                  - Так можна отримати невелику веселку.                                                                                    - Як же вийшла веселка? (Промінь світла пройшов через призму і розпався на кольорові промінчики).                                                                                                                       - Що нам заміняла призма? (Крапельку води)                                                                             -  Діти, а хто є головним "художником" в природі? (Сонце)                                                       - На що потрапляють в небі сонячні промені? (На крапельки дощу)                                         - Що відбувається з сонячними променями? (Розпадаються на різнокольорові промінчики.)                                                                                                                                     - Що при цьому утворюється? (Веселка).                                                                                          - Молодці! Ви маєте рацію. Побудували веселку сонячні промені і дощові краплі.                                                                                                                                                  - Що ж таке веселка? (Це сонячне світіння. Сонячні промені, потрапляючи на крапельку дощу, розпадаються на різнокольорові промінчики.)
Скільки  кольорів у веселки? (Сім)                                                                                                - Як запам'ятати їх по порядку і дуже швидко?                                                                            - Щоб запам'ятати кольори веселки, люди придумали таку фразу - підказку:                              Чепурна Оксана Живе Знову Біля Старого Фонтана  .   За першими літерами цих слів визначається порядок кольору.  Вивчимо порядок проходження квітів веселки. Червоний,оранжевий,жовтий,зелений,білий,синій,фіолетовий.
Висновки   Дана  робота містить  фрагменти уроків, які  допоможуть  учителеві зробити  їх насиченими і цікавими  та  завдання для педагога, які він ставить перед собою в рамках тижня.  Різноманітний навчальний матеріал допоможе вчителеві зацікавити дітей предметом, прищепити любов до природи, розвинути дослідницькі вміння.
Використані  джерела:
1. Журнал «Джміль» №5/ 2018р.
2. Журнал «Колосок» №2/ 2011р.
3. http:// doshkolenok.Kiev.ua/
4.http:// skarbnu4ka. com/zvidki-u-veselki-kolori/


Комментариев нет:

Отправить комментарий